Eerste schoolweek! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Naomi Ham - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Naomi Ham - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek!

Blijf op de hoogte en volg Naomi

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal!

Mijn eerste schoolweek zit er alweer op, dus het wordt wel weer eens tijd voor een update. Afgelopen week was een combinatie van een introductie week en een schoolweek. De lessen waren in de ochtend gepland en de introductie activiteiten in de middag. Een leuke afwisseling dus!

Maandag begonnen we met een Welcome namens het management team van Stenden South Africa. Daarna kregen we een campus tour, uitleg over de I.T. hier. Heb er nog een e-mail bij gekregen, ditmaal een Zuid-Afrikaanse e-mail, super fijn! Een Xhosa les heb ik gekregen, dat is de taal die ze in dit deel van Zuid-Afrika officieel spreken. Gelukkig spreken de mensen ook gewoon engels. We moesten onze borg betalen, kregen nog een tour door Port Alfred ( de plaats waar ik verblijf) en een les over Safety en Security hier. Een erg lange dag dus om je school week mee te beginnen dus (8.00 – 16.30).

Dinsdag hadden we ‘s ochtends les, onze introductie les. Tijdens onze introductie les kregen we te horen dat we om 10.30 naar de townships zouden gaan om onze projecten te ontmoeten. Het was 10.15 dat we dit te horen kregen, dus het was wel eventjes schrikken. Maar goed, dichten schoenen aan gedaan en we zijn in het busje gestapt. Stenden heeft in de township een soort gebouwtje, daar werden we naartoe gebracht en waren de mensen van onze projecten ook. Ik heb twee projecten toegewezen gekregen, een is een community project. De bedoeling is dat we daar eens in de twee weken ongeveer naartoe gaan, en daar gewoon helpen waar we kunnen. Mijn community project is een day care, hier blijven kinderen van 0-4 jaar. De mevrouw van de day care gaf aan dat ze graag wilde dat wij een soort trainings programmatje op zouden gaan zetten, zodat als de kinderen de day care verlaten op een goed niveau zijn voor de school waar ze dan naartoe gaan. Mijn tweede project is een business project. Voor dit project moeten wij een echt bedrijf gaan opzetten. Het is een mevrouw die nu eigenlijk naait voor de kerk, maar daar graag een bedrijfje van zou willen maken. Wij moeten haar dus helpen met het maken van een business plan, eventuele subsidies bij de overheid aanvragen en een geschikte locatie te vinden. Helaas heb ik al van meerdere groepen gehoord dat ze een locatie nodig hebben en dat schijnt heel lastig te zijn. We hebben er vijf maanden de tijd voor, dus ik ben benieuwd hoe ver we komen. De projecten lijken me in ieder geval heel erg interessant! ’s Middags hadden we een library introduction, hier kregen we ook weer een nieuwe studenten pas. En we hadden een traditional afternoon. We kregen allemaal eten wat hier lokaal gebruikelijk is om te eten, zoals kippenhoofden en voeten, hier heb ik maar voor bedankt :p.

Woensdag ochtend hadden we een hoorcollege van een meneer die al jaren zaken doet in dit land, die gaf ons wat tips over hoe we om moeten gaan met de cultuur hier en wat we kunnen verwachten. Dat was wel even handig om te weten. ’s Middags hadden we weer verschillende activiteiten zoals een hoorcollege over Intercultural sensitivity en over de geschiedenis van Zuid-Afrika, en voornamelijk over de Apartheid. Daarna stond een information market een braai op ons te wachten. De info market was heel erg leuk, er waren allerlei bedrijven die leuke dingen organiseren hier in de omgeving. De braai viel me een beetje tegen, er werd altijd gezegd dat het veel beter is dan de nederlandse bbq. Het verschil is dat ze het hier echt doen met hout en dat wij het moet kolen doen. Maar we kregen alleen maar een worstje en salade en verder niks. Woensdag avond is de stapavond hier in Zuid-Afrika, dus ook dat moesten we meemaken. Het is wel wat anders dan in Nederland. Hier begint de stap avond namelijk al om 8 à 9 uur, en sluiten de kroegen om 12 uur. Eigenlijk wel ideaal, want die dag daarna had ik om 8 uur alweer CBL. Het stelde dit keer nog niet zoveel voor, het was een beetje een introductie. Wel moeten we dinsdag alweer een verslag inleveren, we moeten ook nog echt wel wat doen dus. De rest van de donderdag waren we vrij. We zijn nog even naar het dorpje geweest, wat boodschapjes gedaan en sim kaart gehaald, zodat ik nu ook zuid-afrikaans nummer heb.

Vrijdagochtend toen ik wakker werd, regende het. Ben ik helemaal naar Zuid-Afrika gekomen, regent het alsnog. Maar goed, was een mooie gelegenheid om even aan het verslag te werken. We zijn in de bibliotheek gaan zitten en hebben de hele ochtend aan het verslag gewerkt. Toen we naar buiten stapte scheen de zon opeens weer. ’s Middags hadden we een township tour die nog onderdeel was van de introductie activiteiten. We gingen langs allerlei projecten van Stenden en we reden gewoon in een busje door de township. Het is mooi om te zien hoe blij kinderen kunnen zijn als ze gewoon een plek hebben waar ze naartoe kunnen gaan uit school, in plaats van op straat rond te hangen. Vrijdag avond was het eten niet lekker op school, bonen. Dus we hadden besloten om uiteten te gaan bij een tentje aan het strand. Erg lekkere pizza hebben ze daar! Daarna zijn we nog even uitgegaan, het was tenslotte weekend.
Zaterdagochtend zijn we weer even naar het dorpje gegaan, weer eventjes wat boodschapjes en sommige moesten hun simkaart nog regelen. Het was ondertussen weer mooi weer geworden dus ’s middags zijn we naar het strand gegaan. Wonder boven wonder is er niemand verbrand, factor 50 is hier wel echt nodig. ’s Avonds toen ik er net klaar voor was om te gaan Skypen met Thomas viel opeens het stroom uit. Dat gebeurt hier wel vaker, maar normaal gesproken is dat gepland, dit keer helaas niet. We hadden uiteraard ook geen kaarsjes ofzo, dus zijn we maar eventjes naar de kroeg beneden aan de berg gegaan. Daar hadden ze wel kaarsjes en een borrel, we mogen namelijk niet drinken in onze huis door wat er vorig jaar gebeurd is. Toen ik thuis kwam deed alles het gelukkig weer, en heb ik nog eventjes met Thomas kunnen Skypen en met alle mensen die langs kwamen. M’n moeder vierde namelijk haar verjaardag zaterdag.
Zondag begon heel relaxed, er was namelijk brunch op school dus we hoefden eindelijk eens niet voor 9 uur ontbeten te hebben. We hadden ons opgegeven voor een tour die ‘ middags georganiseerd was door studenten. We gingen met de boot over de kowie rivier en onderweg stopte we even om te kunnen braaien. Helaas weer allemaal maar worst, maar het was wel lekkerder dan die week op school! Op de terug weg werden we afgezet bij Barmuda, dat is een cocktailbar en daar is elke zondag van 4-6 happy hour. Daar hebben we nog eventjes iets gedronken en toen zijn we lekker naar huis gegaan.
Nou dit was mijn week zo ongeveer, nu maar hopen dat het internet mijn verhaal wil uploaden.

Tot snel!

  • 16 Februari 2015 - 20:07

    Willy:

    Klinkt prima Naomi, heerlijk dat mooie weer en degeigheid met elkaar. Plezier

  • 17 Februari 2015 - 17:22

    Petra:

    Het klinkt allemaal heel goed .
    Geniet maar lekker xxx

  • 17 Februari 2015 - 19:38

    Tineke:

    Mooi verhaal. Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag. Je hebt het er maar druk. Groetjes Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Op deze reisblog zal ik al mijn spannende verhalen plaatsen die ik beleef in Port Alfred, Zuid-Afrika. Ik ga hier voor ruim 5 maanden heen om daar te studeren aan Stenden South-Africa.

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 6462

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 25 Juli 2015

Zuid-Afrika 2015

Landen bezocht: