3 weken genieten - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Naomi Ham - WaarBenJij.nu 3 weken genieten - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Naomi Ham - WaarBenJij.nu

3 weken genieten

Blijf op de hoogte en volg Naomi

01 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer, na drie weken vakantie ben ik weer terug in Port Alfred dit keer in mijn nieuwe huis. We hebben drie weken lang genoten, gelachen en ook heel veel gezien.

Vrijdag 10 april begon het allemaal. Nadat ik mijn herkansing had gemaakt, stonden de auto klaar om te gaan. Het inpakken was nog even een gedoetje want alle koffers van 8 meiden moesten in twee Volkswagen polo’s gepropt worden. Uiteindelijk is het toch allemaal gelukt en konden we gaan. Onze eerste stop was Jeffreys bay. Hier waren we allemaal al een keertje geweest, dus het voelde nog niet als echt vakantie maar meer als een weekendje weg. We hebben lekker rusting op het strand gelegen en ‘savonds hebben we gebraaid bij het hostel. Daarna zijn we optijd naar bed gegaan zodat we de reis fit zouden beginnen.

Dag 2 gingen we namelijk naar Oudtshoorn. Na een mooie rit kwamen we aan bij ons tweede hostel, hier zouden we twee nachten blijven slapen. Het hostel zelf lag in de middle of nowhere, maar het was wel heel mooi. Het had een super mooi zwembad en ook hele mooie tenten waar we in mochten slapen. De eerste dag was er ook nog een festival in Oudtshoorn, daar gingen we dus eventjes kijken. Er was live muziek en heel veel markt kraampjes. ’s Avonds hebben we genoten van het heerlijke eten van Eileen en hebben we nog lekker een paar wijntjes gedronken. De volgende dag (dag 3) gingen we optijd weg om dingen van Oudtshoorn te bekijken. We hadden een hele mooie route gekregen van de vrouw van het hostel en hebben dus ook gereden. Onderweg kwamen we heel veel struisvogels tegen ( daar staat Oudtshoorn bekend om) en ook een paar giraffen lieten zich nog zien. Uiteindelijk leed de route naar de Cango Caves. Ja wat zal ik daar van zeggen. Ik had de grotten in Valkenburg gezien, en had een beetje hetzelfde verwachten. Dit was alleen heel anders, ze hadden allemaal paden aangelegd en het was heel erg toeristisch. Het viel dus eigenlijk een beetje tegen. Maar goed, we hebben het weer gezien, door naar de volgende stop: the Ostrich farm. Dit was wel super leuk, we hadden een vriendelijke gids die veel wist over de struisvogels. We kregen een safari op een trekker tussen de struisvogels, we mochten op een struisvogel ei staan, we mochten struisvogels voeren, we mochten op struisvogels gaan zitten en Milène en Henrike hebben zelfs op struisvogels gereden. Kortom een aanrader! Na al die struisvogels te hebben gezien, werd het ook tijd om struisvogels te gaan eten. Helaas is dit niet helemaal goed bevallen. Na dit diner werden we een voor een ziek, waarschijnlijk door een bacterie in de keuken.

Dag 4 moesten we evengoed door naar Montagu. Weer een super leuk hostel. Dit keer was het een oude stal, die ze omgebouwd hebben tot een slaapzaal. Eenmaal aangekomen in Montagu hadden we besloten om een rondje te gaan lopen door het dorpje, het was namelijk een heel schattig dorpje. We gingen heerlijk lunchen in een thee tuin, en daar werden de plannen voor de rest van de dag gemaakt. We hadden besloten om onze eigen wijn te gaan maken. We mochten eerst drie wijnen proeven; Shiraz, Merlot en Cabernet Sauvignon. Gebaseerd op die proeverij mocht jij die drie wijnen gaan mengen met verschillende hoeveelheiden totdat jij de juiste wijn had gevonden. Het was super leuk om te doen, dus nu heb ik een fles wijn samengesteld door mij en met m’n eigen naam erbij! Met de wijnflessen opzak gingen we door naar een warm water zwembad. We hadden een beetje een ander idee erbij, namelijk meer een soort geiser, heel rustig en vredig relaxen. Helaas was het iets anders. Er waren gewoon kinderen rond het zwembad aan het rennen, maar de baden hadden wel verschillende temperaturen. Kortom, we hebben ons evengoed weer vermaakt.

Dag 5 was het tijd om door te gaan naar Paarl, waar we zeer hartelijk ontvangen werden. We kregen een mooie kamer, koffie, thee en koekjes. Ze boden aan om onze was even te doen. Daarna stond een wijn bottelarij op de planning, ook daar brachten de mensen van het hostel ons naartoe zodat wij allemaal n borreltje konden drinken. We gingen dus naar KWV, daar kregen we een rondleiding door het hele bedrijf. We konden zien hoe en waar de wijn gemaakt word en ook hoe dat vroeger gedaan werd. De tour eindigde met een proeverij, waar we erg lekkere wijntjes gevonden hadden. Daar hebben we dus een paar van meegenomen. Eenmaal terug bij het hostel kwam Lena, de mevrouw van het hostel, naar ons toe dat ze een braai voor ons wilde organiseren. Het enigste wat we moesten halen was vlees. Zo gezegd zo gedaan, uiteindelijk zaten wij dus heerlijk, we mochten helemaal niks doen alles werd voor ons gedaan. Die nacht werd ook ik helaas ziek.

Dag 6, na afscheid te hebben genomen van de lieve mensen van het hostel gingen we naar Stellenbosch. De plek van de wijnen in Zuid-Afrika. Onderweg zijn we nog naar het taalmonument van Zuid-Afrika gegaan. Wat eigenlijk heel lelijk is, maarja het is kunst. Ook moest er een fontein zijn in dat monument, het klonk als een hele grote fontein. Uiteindelijk bleek het een fonteintje te zijn die niet eens tot m’n knie kwam. Maar goed, we hebben er weer hard om kunnen lachen en zijn door gegaan naar onze volgende stop: Franschoek. Ook dat moest een heel mooi dorpje zijn om toch nog even te stoppen. Helaas begon het met regenen, dus we hebben niet veel van Franschoek gezien. Na Franschoek zijn we doorgereden naar Stellenbosch. Een super leuke stad, maar de ellende begon hier. We hadden een mooi hostel op een top locatie. Helaas werd iedereen zo ongeveer ziek. Het was dus een hele avond en nacht lang kots geluiden in de kamer. We hebben van alles gebruikt zodat iedereen maar iets had om in te kotsen. Maar we hebben elkaar wel beter leren kennen deze nacht, haha. Toen ik naar de wc ging ’s nachts lag Henrike te slapen in de badkuip, wat een zeer bijzonder gezicht was.
De volgende dag, dag 7, was toch echt de dag waarvoor we naar Stellenbosch zijn gekomen. We hadden een dag lang een wijntour. Door de ziektes van de dag daarvoor bleven drie meiden thuis, die sloten na de lunch pas aan. Ik voelde me ondertussen weer fit, dus op om 10 uur stonden we aan ons eerste wijntje. We hebben in totaal 4 wijnhuizen bezocht. Het was heel interessant om alle verschillende wijnhuizen en wijnen te zien en proeven. Na al die wijntjes durfde we het toch maar weer aan om even uiteten te gaan. We zaten allemaal aan de thee of water, en hadden allemaal een half portie eten besteld. We leken wel een stel oude wijven, maar goed we hadden weer even iets gegeten en iedereen voelde zich weer beter. Dat moest ook wel want die dag daarna was DE grote dag: Kaapstad.

We hadden besloten om optijd heen te gaan, zodat we zoveel mogelijk tijd te besteden hadden in Kaapstad. Na een korte file, waren we aangekomen bij ons hostel. Snel alle spullen eruit, wat bijna niet in die kamer paste. Die kamer was ongeveer 4 bij 3, er paste net aan twee stapelbedden in, maar meer ook echt niet. Maar goed we waren in Kaapstad dus het maakt allemaal niet uit. Snel in de taxi gestapt en naar Waterfront gereden, daar hebben we even lekker gebrunch, wat winkeltjes bekeken zodat we daarna naar Robbeneiland konden gaan. Vlak voordat we de boot opgingen kwamen we Jill en haar ouders ook nog tegen. Die gingen toevallig ook naar Robbeneiland, dus we gingen gezellig samen. Op de boot naar Robbeneiland toe hebben we ook nog wat dieren gezien zoals zeehonden en walvissen. En dat terwijl het geen walvissen seizoen is! Robbeneiland, we kwamen op het eiland aan en moesten in een bus gaan zitten. In die bus kreeg je een rondleiding over het eiland. Het was een beetje toeristisch, maar toch interessant op te zien. Er wonen namelijk nog steeds mensen op het eiland en er is ook een school in een van de oude gevangenissen. Uiteindelijk was het toch tijd om naar het cellencomplex te gaan waar Nelson Mandela heeft gezeten. Daar werden we ontvangen door een ex gevangen. Hij vertelde ons over het leven in de gevangenis, over de verschillende cellen en blokken en ook waarom hij heeft vastgezeten. Aan het einde van de tour kregen we de cel van Nelson te zien, en ik moet zeggen die is klein. Hij was toch nog veel kleiner dan verwacht. Na al die verhalen hadden wij twijfels of we naar Robbeneiland moesten gaan, omdat veel mensen er negatief over waren. Maar ik ben heel blij dat we gegaan zijn. Het was indrukwekkend om te zien en het hoort bij de geschiedenis van het land. Na robbeneiland hebben we nog wat winkeltjes bekeken en gingen we naar ons restaurant voor die avond; Star Dust. Een super leuk restaurant! In dit restaurant kan je heel leuk zitten, maar de bediening die kan ook zingen. Je krijgt eerst je voorgerecht, dan komen er een paar optreden en tussen de optredens door komt dat het volgende gerecht. Een super leuke avond gehad, heerlijk gegeten, lekker meegezongen en ook lekker gedanst.

Dag 9. De tafelberg. Het moest er toch van komen, we gingen de tafelberg beklimmen. We hadden besloten op tijd te gaan in verband met de hitte. Dus om 8.15 stonden we beneden aan de tafelberg, met 2 liter water op ons rug, en gaan. Al snel splitste de groep op omdat we niet allemaal hetzelfde tempo hadden. Het was heel veel klimmen en heel weinig wandelen. Wel iets anders dan verwacht dus. Uiteindelijk was ik toch in een nette 1.5 uur boven aan de berg. Het uitzicht was super mooi, toch gingen we eerst even een colaatje drinken, want het duurde toch nog even totdat die andere meiden boven kwam. Daarna even een rondje gelopen op de berg en lekker veel foto’s gemaakt natuurlijk! Toen iedereen eenmaal boven was zijn we met z’n alle naar beneden gegaan met het kabelbaantje dit keer. Daar hebben we een taxi gepakt naar Hout Bay, dat is een markt en we hadden er goede verhalen over gehoord. Helaas was er geen elektriciteit, dat doen ze hier wel vaker in Zuid-Afrika dat sparen ze dan. Daardoor was de markt was minder. Verder waren de souvenirs hier ook erg duur voor Afrikaanse begrippen. We hebben nog even een kaasstengel gegeten en hebben toen de taxi naar een ander marktje gepakt (Greenmarket square). Daar waren de prijzen gelukkig een stuk beter en hebben we wat leuke souvenirtjes gekocht. Even langs huis gegaan om ons op te frisse en vervolgens weer naar het restaurant; Mama Africa dit keer. We hebben heerlijk Afrikaans gegeten hier, daarna moesten we ook nog iets van het nachtleven proeven dus zijn we uitgegaan.

Dag 10, nadat onze kamer zich verslapen hadden was het tijd om afscheid te nemen van Milène. We hebben haar afgezet bij het vliegveld, want daar ging ze haar vriend ophalen. Wij zijn doorgereden naar Muizenberg, want daar zouden we weer twee nachten gaan slapen. Al onze koffers weer neergegooid en opzoek naar een ontbijtje. Dat was niet te vinden in Muizenberg dus toch maar weer in de auto gestapt en weer terug naar Kaapstad gegaan. Na een ontbijt, gingen we in de hop on hop off bus zitten. Lekker de toerist uithangen. Hierdoor hebben we heel Kaapstad wel kunnen zijn. We zijn bij een aquarium eruit gestapt, en zijn daar naar binnen gegaan. Weer heel veel gelachen daar binnen. ’s Avonds gegeten bij een pizzeria om vervolgens een beetje op tijd naar bed te gaan.

Dag 11 was de dag dat we naar Kaap de goede hoop en cape point gingen. Ja wat kan ik ervan zeggen, je moet er geweest zijn maar het is niet spannend ofzo. Bij kaap de goede hoop kwamen we net voor een bus met bejaarde aan. Wij zijn dus naar dat bord gerend zodat we eerder dan die bejaarde waren en dus niet hoefde te wachten. Maar meer dan dat bord was er ook niet. Cape point is eigenlijk precies hetzelfde verhaal, hier was alleen een vuurtoren waar je eerst nog naartoe moest lopen. Na deze spannende ervaring zijn we weer naar kaapstad terug gereden, daar hebben we even geshopt in een winkelcentrum. Helaas zijn we al teveel gewend geraakt aan de Afrikaanse prijzen dat we alle Europese prijzen nu te duur vinden. Daarna weer even lekker gegeten bij waterfront.

Dag 12, de dag dat we alweer afscheid moesten nemen van Kaapstad. We hadden een route van de mevrouw van Paarl gekregen die we moesten zien voordat we naar Cape agulhas zouden gaan. We moesten langs Gans baai, betty’s bay en Hermanus. Waarom dat moesten hebben we nog niet echt begrepen, er was niks te beleven in die dorpjes, en hebben dus eingelijk zeker 2 uur omgereden. Uiteindelijk toch aangekomen bij Cape Agulhas, mooi hostel. En we besloten om de zonsondergang te gaan bekijken. We waren alleen te laat dus hebben de zonsondergang gemist. Dus gingen we maar weer terug naar het hostel, daar lekker gekookt en een heerlijk rustig maar gezellig avondje gehad.

Dag 13 en 14 verbleven we in Swellendam. Daar hadden we een heel huis voor ons alleen. De dag van aankomst hebben we het huis bekeken en daarna onze was weggebracht, dat konden we om 4 uur weer ophalen. We besloten om in het dorpje dus maar iets te gaan eten zodat we niet heen en weer bleven rijden. Om 4 uur de was opgehaald, de andere groep heeft boodschappen gedaan en ’s avonds hebben we lekker risotto gegeten en daarna spelletjes gespeeld. De dag daarna hebben we eerst allemaal eens uitgeslapen, want daar waren we wel aan toe na al dat vroege opstaan. En we gingen een brunch maken, dat bestond uit pannenkoeken, croissants, fruit en nog veel meer lekkere dingen. Daarna konden we lekker uitbuiken want de zon ging schijnen, dus we gingen lekker zonnen. Om 3 uur hadden we nog een berry tasting. Want daar staat Swellendam bekend om. We moesten jam met een lepel gaan proeven, niet echt een succes. Maar ze hadden wel lekkere mosterd. Daarna mochten we ook nog verschillende likeurtjes proeven, de meesten daarvan waren wel lekker! En hebben er dus ook eentje van meegenomen. ’s Avonds hebben we alweer gebraaid.

Dag 15: de dag dat we naar George gaan. Voor die dag hadden we een safari op de planning. We hebben 4 van de big five gezien. We moeten nu dus alleen nog de witte haai en dan hebben we de big seven gezien. ’s Avonds hebben we gegeten bij een Mexicaan. Eindelijk weer even lekker nacho’s eten! Verder was er eigenlijk niet heel veel te beleven in George, dus stappen zat er niet in.

Dag 16 en 17 verbleven we in Knysna. Voordat we naar Knysna gingen stopte we nog in Wildernis. Daar gingen we opzoek naar de Cave man, veel mensen hebben het over hem. Dus we moesten hem natuurlijk wel even bezoeken. De Cave man woont in een grot, en daar vertelt hij allemaal verhalen aan de mensen die hem bezoeken. In wildernis raadde iedereen het ons af om daar naartoe te gaan, het is gevaarlijk, je kunt overvallen worden etc. Wij als 7 sterke meiden besloten toch om er naartoe te gaan. We moesten 3 km lang over een spoor lopen om bij zijn grot aan te komen. Er was onderweg een restaurantje, maar we liepen stoer door. Vervolgens blijkt dat daar dus de Cave man was. We waren er dus gewoon voorbij gelopen. Eenmaal toch weer terug naar de Cave man, blijkt ie ziek te zijn. Helemaal voor niks daarnaartoe gelopen dus. Naja even n kort praatje gehouden met een andere vrouw, en toen maar weer terug naar Wildernis. Weer even lekker gelunched en toen wilde we n kano gaan huren. Helaas betrok het opeens, dus hebben we besloten door te rijden naar Knysna ipv te gaan kanoën. We hebben Knysna even verkent en ’s avonds hadden we met Milène en Jalil afgesproken om samen te gaan eten. Mooi restaurantje uitgezocht bij Waterfront, lekker gegeten, gezellig gegeten en daarna nog even naar Zanzibar gegaan om een paar dansjes te wagen. Kortom, het werd een latertje. De volgende dag was dus niet iedereen even fit, en werden de plannen gewijzigd. Drie gingen er alsnog tussen de bomen hangen. De andere vier, waaronder ik, hebben nog even een dutje gedaan en daarna hebben we geluncht bij waterfront.

Dag 18, de dag dat Che jarig is. ’s Ochtends dus eerst een lekker ontbijtje gemaakt met taart, ballonnen, cadeautjes en een verjaardagliedje. Om vervolgens door te rijden naar Plettenberg, daar gingen 5 vd 7 meiden skydiven. Ik had besloten om het niet te gaan doen omdat ik het al een keer gedaan had. IK heb dus lekker met Eileen gekeken en de meiden opgevangen. Daarna gelunched in Plettenberg zelf en terug naar het hostel. Lekker gekookt, gekletst en spelletjes gedaan.

Dag 19&20;Tsitsikamma, dat was onze laatste bestemming alweer voor deze reis. We gingen eerst naar de hoogste bungy jump van de wereld, namelijk 216 meter hoog. Een van ons heeft gesproken. Ik ga springen samen met Thomas en Amber, dus ik moet nog eventjes wachten tot juli. Evengoed was het heel erg leuk om te zien. Daarna zijn we opzoek gegaan naar Tsitsikamma, maar dat bestaat dus niet. Het is een gebied, maar geen plaatst haha. Het hostel wel gevonden en daar hebben we lekker aan het zwembad liggen chillen. De volgende dag gingen we vroeg (8.00) Black water tuben. Een soort raften maar dan net iets anders. Ook daar hebben we weer erg gelachen. Hoe iedereen op die band lag etc. Het was erg veel peddelen en weinig versnellinkjes. Maar evengoed hebben we het leuk gehad. Daarna geluncht bij een bistro en gechilled bij het hostel. ’s Avonds lekker uiteten voor de laatste keer.

En toen was die dag aangekomen; dag 21. De dag dat we naar huis gingen. Thuis was gedaan, boodschappen gedaan want we hebben nu tenslotte nog die auto. Daarna hebben we allemaal leuke mensen weer gezien. Nog een borrel gedronken bij Guido’s met Jill en haar ouders. En ’s avonds ook alweer naar ferry’s gegaan want Jill en Joyce hun ouders gingen ook naar Ferry’s!

Kortom, mega veel meegemaakt, genoten van het prachtige land, genoten van mijn lieve reisgenoten en nu er weer tegen aan met school, dinsdag ga ik weer beginnen.

Excuses voor de lange blog, volgende keer hou ik het weer kort!

Liefssss.

• 01 Mei 2015 - 12:59

Tessa:

Wat een mooie verhalen en belevenissen Naomi!! Super leuk om je verhalen te lezen! :D veel plezier nog!